Saturday, December 25, 2010

Sushi!

Haha. Before this aku penah buat pasal entry aku makan kat sushi kan. Ada orang cakap sushi king ni tak halal and ada yang cakap halal. Tapi aku ikut kata hati. Memang aku tak selalu makan sushi. Dalam 2 tahun may be sekali aku makan sushi. Betul-betul ngidam baru makan. =)

Dari pembacaan aku, sushi king ni memang tak dapat pengiktirafan halal daripada pihak jakim. Tapi, chicken rice shop pun still don`t get halal certificate from jakim. So, kedua-dua kedai ni sama je. But the curious thing is, kenapa chicken rice shop ramai je orang Melayu makan especially bualan Ramadhan. Full book kot. ;p

Then, adalah seorang hamba Allah ni e-mail kat aku bagi tahu pengalaman dia kerja dekat sushi king.

"For your information, sushi king never get halal certificate from JAKIM, but that doesn`t mean that all the sushi that we sold tak halal. Daripada pengalaman saya bekerja di sushi King, makanan halal and haram dorang asingkan. Bekas-bekas untuk makanan yang haram such as unagi yang letak alchohol semua diasingkan. We never use the same container. tq"

Thanks to you Mr for the information. Tapi, sekarang ni kalau nak makan sushi aku beli kat JUSCO je. Hahaha. It`s more cheap eventhough the taste is not same like sushi king. Makanan halal dan haram ni actually tak boleh gak nak main-main. Apa yang masuk dalam perut itu yang akan jadi darah daging kita. ;p


Okeyh! Tutup cerita pasal halal dan haram. Actually sebenarnya nak cerita pasal pengalaman adik-adik aku first time makan sushi. JUSCO sushi. haha. Gelak guling-guling aku tengok. Bukan taste dorang kot. Makan sushi sampai nak termuntah. Haha!






4 comments:

  1. kalau nak yg betul2 halal, buat sendiri. hehe...

    ReplyDelete
  2. nk buat sndiri tp xjumpe2 beras sushi. =p

    ReplyDelete
  3. kemsalam kat adik ok ? agagaga xD
    btw,saya sendiri pon ta penah makan sushi lagi >.<

    ReplyDelete
  4. haha.bereh2 =p.try la mkn.tgok muntah tak nanti ;p

    ReplyDelete