Friday, June 12, 2009

senaman yg tidak bagos!

I just open one site an i found one article about "melancap"..
Before this i didn`t know what the meaning of m******p it is until last year one of my friend told me what the really meaning of it!
And i read the article about this "m******p" at MyHEALTH Portal

What is "melancap" really mean?

  • Melancap ialah perbuatan yang melibatkan sentuhan atau gosokan pada bahagian kemaluan seseorang yang menyebabkan keseronokan seksual sehingga ke tahap kepuasan nafsu (orgasm).
  • Ia adalah sebahagian daripada perkembangan seksual dan boleh berlaku kepada remaja lelaki mahupun remaja perempuan.
  • Ramai orang tidak mahu membincangkan perkara ini atau mengaku melakukannya kerana mereka mungkin berasa malu.
  • Ia adalah sesuatu yang amat peribadi dan sulit.

Adakah melancap satu kesalahan?

  • Melancap boleh dianggap sebagai satu proses pertumbuhan yang normal, namun tidak semua individu melakukannya.
  • Ia merupakan pengalaman pertama untuk mendapatkan keseronokan seksual.
  • Melancap berseorangan atau dengan pasangan anda adalah satu cara untuk mendapat keseronokan seksual tanpa risiko mengandung atau menghidap penyakit kelamin.
  • Sekiranya anda melancap dan berasa bersalah setelah melakukannya, sila dapatkan nasihat daripada sumber yang anda boleh percayai.

Apakah pandangan agama mengenai melancap ?

  • Di Malaysia, kebanyakan adat/budaya dan agama melarang perbuatan melancap.
  • Sebagai contoh, agama Islam dan Katolik melarang perbuatan melancap.
  • Anda perlu mengambil kira pandangan agama anda ketika membuat keputusan untuk melancap.
  • Adalah lebih baik sekiranya anda boleh membincangkan isu-isu agama bersama guru-guru agama dan ibubapa anda.

Adakah ianya merbahaya?

Tidak, secara amnya, ia tidak merbahaya.

Ianya boleh menjadi bahaya jika :

  • Ia dilakukan dengan agresif sehingga boleh mencederakan diri anda
  • Ia dilakukan terlalu kerap sehingga menyebabkan gangguan fizikal dan psikologi
  • Contohnya:

  • Seorang menggunakan berbagai jenis bahan, contohnya kain yang kasar untuk memberikan lebih rangsangan kepada bahagian kemaluan sehinggga menyebabkan luka di bahagian kemaluan.
  • Seorang remaja lelaki mendapati dirinya mudah menjadi penat dan tiada tenaga untuk bangun pagi ke sekolah. Dia juga tidak dapat menumpukan perhatian kepada pelajaran. Kenapa? Ini kerana dia menghabiskan waktu malam dengan melancap dan asyik memikirkan tentang perkara ini. Dia juga risau ahli keluarga dan rakan-rakan akan mengetahui bahawa dia melakukan perkara ini. Dia juga malu dan bersalah kerana melakukan perbuatan yang dilarang.
  • Tingkah laku melancap jika tidak dirawat akan menyebabkan kecelaruan emosi dan pelaku merasa tidak segan silu melakukannya di hadapan orang lain.
  • Gangguan emosi yang menjurus kepada keinginan seksual yang tinggi boleh dirawat melalui sesi kaunseling dan psikoterapi..

So , overall from what i have read , "m******p" bukanlah satu perbuatan yg sihat..
kalo ade sesape yg menggunakan kaedah ni sebagai senaman harian mereka...i don`t know what to say..but better korang stop awal2..cz kalo x korang bley jd ketagih ngan bende cam ni..and bende2 cam nie jugaklah yg bley membawak kepade kes2 perkosaan!



video




Video di atas adalah sekadar pengetahuan..so kalau ade sesape yg xsenang..xyah tgok k..

10 comments:

  1. tlg jgn buat ini senaman huhu...sangat tdk bagos

    ReplyDelete
  2. in english, it's called as masturbation..
    kalau i'm not mistaken..
    perbuatan ni ikut islam pun x boleh act..

    ReplyDelete
  3. hahaa...aku pnah tgok citer 2...klakar

    ReplyDelete
  4. lawak giler tgk video kat atas tuh. wat malu jewp. moralnye jgn wat cmtu. menempah maut namenya. hehe. :p

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Misz nana:mmg x bagos langsong..huhu
    Att: "masturbation"..thanx for give me a new vocabulary!!
    Bob:Pndai ape bob..ko xpnah try wat kew???hahaha
    Mighty Jacksparrow: ni mesti pnah wat..hahaha
    Aken:ak amik kat utube je..no wonder ko pnah tgok..hihihi
    Cik boneca:hahahahaha..tp malu je..

    ReplyDelete
  7. mmm..;)ape2jelah..

    ReplyDelete